آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی بخورند؟

افراد مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی بخورند اما باید به برخی توصیه ها در این زمینه توجه کنند.

سیب زمینی انواع مختلفی دارد و به روشهای مختلف طبخ می شود، از سالاد سیب زمینی تا سیب زمینی سرخ کرده ، سیب زمینی پخته با کره و خامه ی ترش و انواع سیب زمینی شیرین، قرمز، استانبولی، که البتهبرخی از انواع آن مغذی تر از بقیه می باشندولی انواع غذاهای طبخ شده با سیب زمینی بر قند خون افراد مختلف اثرات متفاوتی دارند.

 در اینجا توصیه هایی برای مصرف سیب زمینی برای افراد دیابتی آورده ایم:

·        سیب زمینی شیرین انتخاب خوبی از میان طیف سیب زمینی های موجود است، این نوع سیب زمینی دارای شاخص گلایسمیک پایین تری بوده و بار گلایسمیک آن از سیب زمینی پخته ی معمولی پایین تر است، بنابراین بر قند خون تاثیر کمتری دارد.

·         سیب زمینی قرمز کوچک همراه با پوست نیز یک انتخاب خوب است.پوست این نوع سیب زمینی حاوی فیبر است که هضم و جذب را کند می نماید و کوچک بودن سایز آن، کنترل  اندازه ی سروینگ را آسان تر می کند. شما می توانید بجای پوره سیب زمینی از دو تا سه عدد سیب زمینی کوچک قرمزاستفاده کنید.

·        سعی کنید مقدار مصرف سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی را محدود کرده و بجای آن از سیب زمینی پخته و یا کبابی استفاده نمایید.

·        از اندازه سروینگ سیب زمینی آگاه باشید.در روش بشقاب، حدود یک چهارم از بشقاب شما به قطر یک بسته کارت بازی، باید به مواد نشاسته ای اختصاص یابد. این خود سیب زمینی نیست که تاثیرمنفی بر قند خون دارد بلکه مقدار سیب زمینی که می خورید بر مقدار قند خون شما تاثیر منفی می گذارد و باید دقت کنید که مقدار آن بیش از حدود "سه چهارم تا 1 فنجان" نباشد.

سالها پیش پرستاران، متخصصان تغذیه و مربیان به افراد مبتلا به دیابت خوردن برخی غذاهای خاص و نخوردن برخی دیگر را آموزش می دادند.اما در دوران مدرن امروزی، روش انتخاب مواد غذایی سالم، درک اندازه ی سروینگ و یادگیری بهترین زمان برای غذا خوردن و همچنین ترتیب خوردن غذاها برای مدیریت دیابت آموزش داده می شود. انجمن دیابت آمریکا از این روش که هیچ یک از انواع مواد غذایی از رژیم غذایی افراد دیابتی نباید حذف شود، حمایت می کند.

نحوه ی کنترل قند خون و انتخاب غذا برای هر فرد مبتلا به دیابت منحصر به فرد و اختصاصی است. اگر خوردن یک ماده ی غذایی مانند سیب زمینی باعث افزایش بیش از حد قند خون شما می گردد و مدیریت قند خونتان را دشوار می نماید، پس ارزش خوردن ندارد.  برای هر فرد مبتلا به دیابت تعدادی از غذاها قند خون را بیش از حد افزایش می دهند. این لیست می تواند شامل سیب زمینی تا تخم مرغ ، ماست و پیتزا و غذاهایی که حاوی این مواد هستند، باشد. بسیاری از افراد بطور کلی از خوردن این مواد غذایی اجتناب می کنند.

برخی از افراد روشهای خاصی را برای مدیریت قند خون خود هنگام خوردن این نوع از غذاها آموخته اند(به عنوان یک مربی، من به بسیاری ازبیماران در طول سال ها این روش را آموزش داده ام) و دیگران تصمیم می گیرند که در اغلب مواقع از این مواد غذایی کمترمصرف کنند.

به طور خلاصه، شما می توانید از تمام انواع مواد غذایی در تهیه ی خوراک ها و میان وعده های خود استفاده کنید، اما اگر سیب زمینی مدیریت بیماری شما را بهم می ریزد از خوردن آن صرف نظر کنید زیرا آنچه برای یک نفر ممکن است مناسب باشد ممکن است برای دیگری نتیجه ی منفی بهمراه داشته باشد.دنیای ما پر از غذاهای متنوع است ، اگر سیب زمینی بر مقدار قند خون شما تاثیر منفی دارد، سعی کنید به جای آن از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، جو و یا کوینولا، و یا حبوبات مانند عدس یا لوبیا سیاه و سفید استفاده کنید.

نویسنده : Amy Reederکارشناس تغذیه

منبع:


http://www.diabeticconnect.com/diabetes-information-articles/general/819-problem-foods-can-diabetics-eat-potatoes?utm_source=Newsletter&utm_medium=Email&utm_campaign=DCN_20150627